Rallysprint Moorslede

( bron: VAS dynamiek)
In het West-Vlaamse Moorslede zagen we op zondag 13 maart volop zon, veel volk en een vol startveld voor de 15de editie van de Rallysprint van Moorslede. Het rallycentrum en het servicepark liggen al jaar en dag in de schaduw van de mooie basiliek van Dadizele, en dat zorgt voor een zeer gezellig kader. De openingswedstrijd van het regionale rallykampioenschap kreeg een ietwat rare wending aangezien twee Nederlanders de hoogste treden van het podium innamen!
In de voormiddag, en vooral de vroege ochtend, was het nog koud. De velden lagen vol rijm- en ijsplekken en de temperatuur kroop gestaag weg van het nulpunt. Verraderlijke omstandigheden dus en dat was te merken tijdens de eerste passage toen wagen na wagen de boorden van de aanpalende velden ging ploegen, met vooral het drieletterige Duitse merk voorop. Uiteindelijk waren het Eric Louies, Thomas Vauterin, Sander Bossuyt en Nico Vanherzeele die de brokken moesten betalen. “Op het gemak, eigen tempo rijden, het heeft geen zin om door te duwen”, filosofeerde Ward Vergote, de burgemeester van Moorslede, die zelf met een Ford Escort aan de start stond en er jaarlijks voor zorgt dat de organisatie alle steun kan genieten van zijn gemeente. Het leek de juiste tactiek.
Timothy Van Parijs (ingeschreven als De Bock) nam de plaats in van de verhinderde Bernd Casier op diens Fies-ta R5 en hij zou de gangmaker van het geheel worden. “Maar als de R5 problemen kent...” was een veelgehoorde stelling die vooraf verspreid werd. Onmiddellijk werd deze bewaarheid want Van Parijs, bijgestaan door gelegenheidsco Nick Degryse, bleek op de machtige Fiesta R5 slechts te beschikken over voorwielaandrijving. Op de gladde, modderige, bolle veldwegen rondom Dadizele was dit uiteraard niet de goede optie. Het was dus de beurt aan de goed voorbereide 4x4 Evo wagens zoals die van Piet Van Hoof, één van de bezoekende Nederlanders. Hij zette zijn Lancer Evo 4 aan de kop van de wedstrijd en werd de rest van de dag op de hielen gezeten door zijn neefje Sander Van Hoof, die de beschikking had over de Lancer Evo X van het Nederlandse team. In de namiddag was het euvel op de wagen van Van Parijs hersteld en kon Timothy loos gaan. Maar de Van Hoofs hadden toen al een onoverbrugbare kloof gediept op het korte parcours van Moorslede. Van Parijs kon alsnog voorbij
Veel volk, gevuld startveld en volop zon in Moorslede
VAS regionaal kampioen Divisie 3, Steven Bécaert (Evo X). Bécaert, die zijn wagen op punt kwam stellen voor de komende Rally van Spa, werd vierde en lokale matador Bert Coene (Evo X) uiteindelijk vijfde. Het was voor Van Parijs een magere troost.
En even mager was de troost van de tweede plaats voor Piet Van Hoof, die na een foutje tijdens de derde passage Sander Van Hoof aan de leiding zag gaan. De “jonge” Van Hoof liet zich deze uitnodiging welgevallen en kaapte voor net geen 3 seconden de winst weg in de Rallysprint van Moorslede. Hij wordt daarbij de allereerste buitenlandse rijder die dit exploot realiseert. “Tja, voor de wedstrijd kan je op zulk resultaat misschien wel hopen, maar het kwam onverwacht. Piet zit op een Groep A, en die is altijd snel en er stond hier ook nog een R5 aan de start. Maar we maakten van de geboden gelegenheid gebruik”, aldus Sander Van Hoof.
Ieder jaar looft de organisatie een prijs uit voor de meest spectaculaire rijder. Die ging dit jaar naar Paul Lietaer. “The Best of the West” aan het werk zien op zijn eigen terrein blijft een spektakel. De loeiende Escort, snel accelererend, leunend op de achtertrein, zwiepend door de bochtenwaaiers... Het is het teken dat Lietaer voluit gaat. Maar de hele dag moest hij bij de Historics de Porsche 911 van Fredericq Delplace voor zich dulden. Ook vorig jaar domineerde Delplace al de klasse van de Oldtimers maar net als vorig jaar liep het mis met de aandrijving van de Porsche en diende hij de handschoen te werpen. “Het gevecht met Fredericq was leuk en het was zeer jammer dat hij door de mechaniek in de steek werd gelaten”, loofde de uiteindelijke Historics-winnaar Lietaer.
Vermelden we dan nog even Stefaan T’Joens, die met de Subaru Impreza STi weinig tegenstand ondervond in de Divisie 1-2 en het seizoen mocht beginnen met een overwinning in de categorie. Tenslotte zagen we ook voor het eerst een klassering voor de Divisie 5, de nieuwe categorie voor de “Youngtimer Historics”. Daar mocht Jochen Lippinois met de Peugeot 205 Rally, zijn naam op het palmares schrijven.
Daarmee is het startschot gegeven voor een lang regionaal rallyseizoen. De volgende afspraak is op 24 april, voor de Rallysprint van de Monteberg.